RSS

Saturday 17 September 2011

Bahaya Cinta Sebelum Kahwin

Aku nekad..selagi belum bersedia untuk bergelar isteri takkan sekali-kali kuserahkan hati ini kepada seorang lelaki..Biarlah cintaku kudus terpelihara hanya untuk insan bernama suami...Ini tekadku..cukuplah pengalaman silam mematangkan aku dalam mempersiapkan diri untuk melayari mahligai rumah tangga untuk kali keduanya...takkan sesekali aku melakarkan puisi cinta seperti mana yang telah berlaku dalam hidupku suatu ketika dahulu...akanku bajai cinta suciku ini berlandaskan cinta kepada Allah...Aku tidak mahu terjebak dalam kancah cinta palsu..Saranan doa Rasulullah SAW kuabadikan dalam sujudku :


" Ya Tuhan kami ,anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) .dan jadikanlah kami pemimpin orang-orang yang bertakwa..
                                                                                                                ( Surah al-Furqan 25:74 )

BAHAYA CINTA SEBELUM KAHWIN.
- akanku jadikan peringatan buat diri agar tidak terjebak dengan cinta sebelum kahwin-


* Pasti kelak diriku ibarat lembu yang ditarik  hidung oleh    nafsu.


* Menyibukkan hati merindui makhluk yang tidak halal bagiku seumpama membuka pintu bagi syaitan menjalankan jarumnya untuk melupakanku daripada-Nya.


* Hati akan terseksa dengan barah rindu.


* Rindu palsu akan membelenggu minda hingga ia terjajah dan terhina di bawah jajahan syaitan.


* Cinta lalai akan menyebabkanku alpa daripada mempersiapkan diri untuk keperluan dunia dan akhirat.


* Aku boleh menjadi tak rasional berfikir jika benar-benar mabuk cinta.


* Fitnah cinta ibarat racun yang akan membunuh akal,jiwa dan perasaan.


* Jiwaku tergangu dalam menilai mana yang baik,mana yang buruk untuk diriku.


* Jika aku dan dia berjaya melangkah ke alam rumah tangga nescaya ia terbina atas dasar maksiat,yang mengundang padah kepada peribadi zuriat kami pastinya.


Nauzubillah..!! 

No comments:

Post a Comment